Facebook  Twitter  LinkedIn  youtube

Members Area
Resources Resources Open
Chapters Chapters Close
Site Map Site Map Open
About Us

Definition of an ICP

All About IPandCs

IPAC Canada is very appreciative of its members who represent many different disciplines and settings. The Board of Directors of IPAC Canada has defined the criteria for members who can be classified as an Infection Prevention and Control Professional (ICP)1.

Definition of an ICP

An Infection Prevention and Control Professional1 (ICP) is an individual who is primarily responsible for development, implementation and evaluation of, and education related to policies, procedures, and practices that impact the prevention of infections.  Foundational competencies include education, microbiology, routine practices and additional precautions, surveillance and epidemiology, and research utilization.  Additional competencies include healthcare facility design, construction, renovations and maintenance; occupational health and safety; outbreak and infectious disease threats, quality improvement and patient safety; and reprocessing of medical devices. Supporting core competencies include communication, leadership, program management, professionalism, and diversity, equity and inclusion2.  An ICP who demonstrates all infection prevention and control competencies and who meets eligibility criteria should be currently Certified in Infection Control (CIC®, LTC-CIP®). Individuals (or ICPs) who do not fulfill all eligibility criteria for CIC® certification should be certified as a-ICP®s.

1Alternative terms, having met the same competencies, may include, but are not limited to:

  • Infection Prevention and Control Practitioner
  • Infection Control Professional
  • Infection Control Practitioner
  • Infection Control Specialist
  • Infection Control Consultant
  • Infection Preventionist

2Refer to IPAC Canada Core Competencies for Infection Control Professionals: https://ipac-canada.org/photos/custom/pdf/IPAC_CoreCompetencies_ICPs_2022_revised.pdf


PCI Canada estime grandement tous ses membres qui représentent un grand nombre de disciplines et de milieux de pratique. Le conseil d’administration de PCI Canada a défini les critères selon lesquels ses membres peuvent être classifiés comme professionnels de la prévention et du contrôle des infections (professionnels de la PCI)1.

Définition de « professionnel de la PCI »

Un professionnel ou une professionnelle de la prévention et du contrôle des infections (« professionnels de la PCI 1 ») est une personne dont la responsabilité principale est de développer, d’appliquer, d’évaluer et de faire connaître les politiques, les procédures et les pratiques qui ont une incidence sur la prévention des infections. Les compétences de base primordiales de la PCI sont : l’éducation; la microbiologie; les pratiques de base et les précautions additionnelles; la surveillance et l’épidémiologie; et l’utilisation des recherches. D’autres compétences de la PCI sont : la conception, la construction, la rénovation et l’entretien des établissements de soins de santé; la santé et la sécurité au travail; les éclosions et les risques de maladies infectieuses, l’amélioration de la qualité et la sécurité des patients; et le retraitement des dispositifs médicaux. Les compétences de base auxiliaires de la PCI sont : la communication; le leadership; la gestion de programmes; le professionnalisme; et la diversité, l’équité et l’inclusion. Le professionnel ou la professionnelle de la PCI qui démontre toutes les compétences voulues dans le domaine de la prévention et le contrôle des infections et qui répond aux critères d’admissibilité à la certification devrait détenir une certification de professionnel de la PCI (CIC®, LTC-CIP®). Les personnes (ou les professionnels de la PCI) qui ne répondent pas à tous les critères d’admissibilité à la certification CIC® devraient détenir une certification d’auxiliaire en PCI (a-ICP®).

D’autres termes1 qui peuvent correspondre à ces mêmes compétences (liste non exhaustive) sont :

  • Praticien/praticienne de la prévention et du contrôle des infections
  • Professionnel/professionnelle du contrôle des infections
  • Praticien/praticienne en prévention des infections
  • Spécialiste du contrôle des infections
  • Expert-conseil / experte-conseil de la lutte anti-infectieuse
  • Préventionniste des infections

1Voir « Les compétences de base des professionnels de la prévention et du contrôle des infections » : https://ipac-canada.org/photos/custom/pdf/IPAC_CoreCompetencies_ICPs_2022_FRANCAIS.pdf

 


Suggested ICP Job Description